Plini, unul dintre cei mai prestigioși chitariști din lume, vine pentru prima data în România, la Way Too Far Rock Festival, în perioada 23-25 august 2024, la Bistrița. El a fost printre primii artiști confirmați la festival și promite să fie o revelație pentru cei care nu au aflat încă de el și o încântare pentru ce care deja îi cunosc compozițiile, de pe internet sau din alte concerte. Plini vine însoțit de trupa suport Night Verses despre care o să aflați mai multe într-un alt material.
După cum unii probabil că știu, Plini este unul dintre cei mai promițători și mai apreciați chitariști și compozitori noi care a pătruns pe scena aglomerată de muzică prog-metal și de chitară instrumentală.
Plini Roessler-Holgate vine din Sydney, Australia și combină virtuozitatea magistrală la chitară cu un simț și un stil foarte dezvoltat de compoziție care a câștigat un public dedicat în întreaga lume.
În primul rând, el este un artist autodidact, care a fost inspirat și influențat de artiști legendari precum Joe Satriani, Steve Vai, John Petrucci și Guthrie Govan în timpul adolescenței sale.
Plini a îmbrățișat, de asemenea, o gamă largă de genuri muzicale pentru a-și îmbogăți stilul compozițional. El a început să înregistreze și să-și lanseze propriile compoziții pe interner, dezvoltându-și rapid o mulțime de urmăritori.
Mult mai interesat să scrie compoziții convingătoare decât să afișeze o tehnică impresionantă de chitară, Plini și-a adunat un public internațional cu melodii superb lucrate, care sunt memorabile și atrag o bază mai largă de fani decât alți chitariști.
Ascensiunea fulgerătoare a lui Plini prin intermediul internetului a creat o cerere în creștere pentru spectacole live și, astfel, a plecat în turnee deschise pentru concerte internaționale precum Cynic, Tesseract, Between the Buried and Me, Intervals și Animals as Leaders.
Trilogia foarte apreciată de EP-uri a lui Plini și numeroasele single-uri lansate în perioada 2014-2016 au fost urmate de primul său album solo de lungă durată, intitulat „Handmade Cities“, în 2017, iar Steve Vai l-a descris ca fiind „unul dintre cele mai bune, avangardiste, melodice, profunde din punct de vedere ritmic și armonic, din evoluția discurilor rock/instrumentale pe care le-am auzit vreodată.”
Tehnica și stilul de chitară ale lui Plini
Este de la sine înțeles că Plini are o tehnică incredibilă. Asociată cu instinctele sale excelente de compoziție, el s-a impus ca un lider într-o scenă dens populată de chitariști de prog/metal. În afara chitarei, Plini îl consideră pe pianistul armean Tigran Hamasyan drept una dintre cele mai mari influențe ale sale.
Plini folosește câte puțin din toate în stilul său de a cânta. Folosește alternate picking, legato, sweep picking, finger-picking, string-skipping și tapping.
Totuși, folosește toate aceste tehnici cu măsură. În loc să se bazeze puternic pe una singură, le integrează pe toate, alegând de obicei ceea ce îi este mai confortabil sau oferă cele mai bune rezultate.
De asemenea, folosește în mod magistral dinamica atât în interpretarea sa la chitară, cât și în aranjamentele sale. De exemplu, există momente în muzica sa în care chitara este practic inaudibilă. Apoi, aceste momente sunt întrerupte de un riff puternic sau un solo înălțător. În muzica lui Plini, chitara este în prim-plan. Dar contextul – tot ce se întâmplă în jurul chitarei – este esențial. Parafrazându-l, o notă de chitară poate fi memorabilă dacă în spate se întâmplă lucruri interesante.
Filosofia chitarei solo
Plini descrie mare parte din interpretările sale solo ca pe o „poveste rătăcitoare“. Îi place să cânte o notă care nu este tocmai cea corectă; poate fi la un semiton sau un ton distanță de rezoluție. Solo-urile lui Plini adesea gravitează în jurul rădăcinii, purtând ascultătorii într-o călătorie muzicală.
Îi place o anumită disonanță blândă sau „ciocnire“ în interpretarea solo-urilor sale, precum și în acordurile sale.
Interesant este că Plini nu se consideră un „virtuoz“ sau „tehnician“. În timp ce majoritatea chitariștilor de tip shredder și-au perfecționat abilitățile cu ajutorul metronomului, Plini a preferat să înregistreze. Să te auzi în cameră poate uneori să te inducă într-un fals sentiment de siguranță. Înregistrarea pune interpretarea ta sub microscop și dezvăluie instantaneu punctele tale forte și slăbiciunile ca interpret. Orice dezvoltare a tehnicii sale, spune el, a venit din dorința de a înregistra un anumit pasaj și din imposibilitatea de a-l cânta. Apoi era forțat să exerseze secțiunea respectivă până când era pregătită pentru înregistrare.
După ce a absolvit Universitatea din New South Wales cu o diplomă de master în arhitectură, Plini a avut întotdeauna un interes puternic pentru designul industrial și chitarele care erau inovatoare și avangardiste. El a dezvoltat modelul „Plini Edition”, care a fost introdus în 2017 și este acum instrumentul său principal atât pentru înregistrări, cât și pentru spectacole live.